Doludizgin


    GRAFİK TASARIM TERİMLERİ

    Paylaş
    avatar
    HeRGeLe
    Admin

    Mesaj Sayısı : 164
    Kayıt tarihi : 29/01/10
    Yaş : 26
    Nerden : Ankara

    GRAFİK TASARIM TERİMLERİ

    Mesaj tarafından HeRGeLe Bir Çarş. Şub. 10, 2010 1:13 pm

    GRAFİK TASARIM TERİMLERİ

    Grafik: Harfleri,
    sözcükleri, tümceleri, fotoğrafları, biçimleri, renkleri kağıt üzerinde
    bir zevk ve oranla yerleştirme ve bu yerleştimede yenilik ve çekicilik
    oluşturma sanatına grafik denir. Eski Yunancadaki “Grapnein” (yazmak)
    kelimesinden dilimize geçmiştir.

    Tasarım: Planlamaya dayalı belirli bir amaç gözeten yaratıcı bir eylemdir.
    Grafik Tasarım: Okunan izlenen
    görüntülerin tasarımı şeklinde tanımlanır. Grafik tasarımda görsel
    unsurlar kenar çizgileri ile aynı yönde yerleştirildiklerinde düzenli
    ve durağan, karşıt yönde yerleştirildiklerinde dinamik ve enerjik bir
    yapı oluştururlar.

    Grafik Tasarımın Öğeleri: Çizgi , ton, renk, doku, biçim, ölçü, yön olarak ifade edilebilir. /
    Çizgiler karakterlerine göre ve konumlarına
    bağlaı olarak bazı mesajlarda iletirler. Örneğin; yatay çizgi
    durgunluk, dikey çizgi saygınlık, diyagonal çizgi canlılık, kıvrımlı
    çizgi zerafet ifadesi verir./
    Tonlar
    genellikle görsel imgenin yarımton reprodüksiyon tekniği ile
    tramlanması yoluyla elde edilir. Ton ve çizgi tasarımda kontrastlığı
    oluşturan elemanlardır. /
    Renk, bir tasarımı meydana getiren yapı
    taşlarından biridir. Renkler, izleyen üzerinde değişik etkiler
    uyandırırlar. Bunların bir bölümü kişisel, bir bölümü ise genllenebilir
    duygulardır. Örneğin; sıcak renklerin uyarıcı, soğuk renklerin ise
    gevşetici, dinlendirici olması renklerin genellenebilir etkileri olarak
    değerlendirilebilir. /
    Doku, bir yüzey
    üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen olarak adlandırılabilir.
    Örneğin zeminde kullanılan bir ahşap, mermer vb.dokusu. / Bir grafik
    tasarım ürünü, farklı ölçülerdeki görsel unsurların bir araya
    gelmesiyle oluşur. / Bir tasarım yüzeyi üzerinde bulunan çizgisel,
    tipografik ve görsel unsurların yönü önemlidir. Örneğin: Bir gazete
    haberinde yer alan insan fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır.

    Grafiker:Görsel sanatlar alanındaki
    ressam, heykeltraş gibi meslek mensuplarından biri olan grafikerler,
    basılması istenen materyali estetik kurallar çerçevesinde baskı için

    düzenleyen; yazıları ve görsel unsurları
    işin niteliğine uygun bir grafik dili kullanarak çekici hale getiren ve
    bu yolla etkili iletişim ortamı yaratan sanatçılardır. Günümüzde
    grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi yanında, psikoloji ve
    iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi gerekmektedir.
    Gün geçtikçe matbaalarda,
    reklam bürolarında, yayınevlerinde grafikerler daha önem
    kazanmışlardır. Grafikerlik önemli bir sanat dalı haline gelmiştir.
    Dünyada ve ülkemizde; güzel sanatlar bölümlerinde grafik anasanat
    dalları açılmıştır. Günümüzde kartvizitten günlük bir gazete sayfasına
    kadar, baskıya girecek her ürün bir grafikerin oluşturacağı taslaktan
    geçmelidir.

    Eskiz (Taslak): Çeşitli unsurların sayfa
    üzerinde nasıl yerleştirileceğini gösteren karakalem ya da kör yazı ve
    resimlerle oluşturulmuş taslak çalışmaları. Taslaklar, fikir taslakları
    ve geliştirilmiş taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler. Fikir
    taslakları, basılacak ürünle ilgili olarak otobüste, evde, parkta ya da
    herhangi bir yerde üretilmiş kabataslaklara verilen addır.
    Geliştirilmiş taslaklar ise, fikir taslakları içinden seçilen birkaç
    örneğin, işin gerçek ebatlarında bilgisayar ortamında gerçek baskı
    materyalleri ile ya da uygun bir baskı altı malzemesi üzerine ışıklı
    masalarda kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır. Bu
    taslaklarda kullanılacak yazı karakteri ve puntosu, varsa fotoğrafın
    yeri ve büyüklüğü, zemin rengi vb. unsurlar basılacakmış gibi
    düzenlenir ve müşteriye sunulur.

    Mizanpaj:
    (Düzenleme) Grafik öğelerininbelirli bir çerçeve içinde dengeli olarak
    yerleştirilmesi. Bir çeşit taslak. Sayfa düzenlemesi, sayfa planı. (La
    mise en page)
    Pikaj:
    Grafik için hazırlanmış; resim, yazı, amblem ve fotoğrafların,
    milimetrik kağıt ya da resim kağıdı üzerine, gönyeli bir şekilde
    kesilerek yapıştırılması. Bu işlem bilgisayarların basım dünyasına
    girmesinden önce yapılırdı. 1990’lı yıllara kadar pek çok matbaa ve
    yayınevi pikajörleri çalıştırırdı. Günümüzde pikaj işlemi
    yapılmamaktadır.

    İllüstrasyon: Başlık, slogan ya da metin
    gibi sözel unsurlardan çok görsel unsurların ağırlıkta olduğu; görsel
    anlatım öğelerinin etkin kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının
    bütünü.
    Slogan: Genellikle hafızada kalıcılık için ise ideali 2-3 kelimeden oluşmasıdır.

    Amblem: tek satırdan oluşan, bir ürün,
    hizmet ya da fikri tanıtmak amacıyla yazılmış çarpıcı metinlerdir.
    Sloganlarda sözcük sayısı 5-6′yı geçmemelidir. Özellikle afiş
    tasarımında, vurgulama ve Ürün ya da hizmet üreten kuruluşlara kimlik
    kazandıran sözcük özelliği göstermeyen soyut ya da nesnel görüntülerle
    ya da harflerle oluşturulan simgelerdir.

    Logo: İki ya da daha fazla tipografik
    karakterin sözcük halinde okunacak biçimde bir araya getirilmesiyle
    oluşturulan ve bir ürün, kuruluş ya da hizmeti tanıtan marka ya da
    amblem özelliği taşıyan simgeler.
    Simgesel İşaret: Ürün, hizmet,
    düşünce ya da nesneyi simgeleyen işaretler. Trafik işaretleri, ulaşım,
    hastane, sigara içilmez levhaları, bayrak ve flamalar simgesel
    işaretlere örnektir.

    Ticari Marka: Bir ürünün benzer ürünlerden ayrılmasını sağlamak amacıyla üreticiler tarafından kullanılan tanımlayıcı simgelerdir.
    Format: Biçimin, ölçümün ya da bir yayının görünüşü için kullanılan genel bir terim.
    Perspektif: Cisimleri, bir yüzey üzerine görüldükleri gibi çizme tekniği.

    Orijinal: Baskı yoluyla çoğaltılmak üzere
    scannerda taranarak film çıkışa hazırlanan ya da reprodüksiyon
    atölyesinde filmi çekilen tire veya yarıton resim.

    Degrade: Siyahtan beyaza giden tram; koyu
    renkten açık renge ya da bir renkten başka bir renge geçiş işlemi. Daha
    çok değişik zemin denemelerinde tercih edilir.
    Kurum Kimliği: Bir kurumun ya
    da şirketin kartvizit, yazışma, iş gazetesi gibi kağıt baskı
    dökümanlarında sürekli aynı stili kullanmasıyla oluşan ve diğer
    şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj. Tutarlı olmak için bütün
    dökümanlarda aynı yazı tipi, stili, harf ve satır arası boşlukları aynı
    tür boşluklar kullanılır. Bu parçalar bütün yayınlarda aynı yerlerde
    olur.
    Kurum Kimliği Dosyası: Bir
    kurumun imajını güçlendirmek için hazırlanan ve sürekli kullanılacak
    basılı evraklara (logo, amblem, fatura, irsaliye, makbuz, zarf, antetli
    kağıt, kartvizit gibi) ilişkin örneklerin bulunduğu dosya.
    Broşür: Tanıtım amacı taşıyan renkli veya tek renk olarak hazırlanan kitapçık ya da tek, iki, üç ya da akordeon kırımlı föy
    Afiş: Kağıdın yalnız bir
    yüzüne siyah/beyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara asılan bir
    çeşit duyuru. Afişler hedef kitle ile buluştukları çevreye bağlı olarak
    iç ve dış mekan afişleri olarak ikiye ayrılır. Dış mekan afişleri,
    büyük boyutları ile duvar yüzeylerinde ilan panolarında hedef kitleyle
    karşılaşırlar. İzlenme süreleri kısadır. İç mekan afişleri, salonlara,
    lobilere ve koridorlara asılır. Bu nedenle de uzun süre izlenme şansına
    sahiptirler. İzlenme süresini dikkate almak gerek.

    Bilboard: 70×100 boyutunda en az 4, en çok 10 parçadan oluşan ve daha çok açık havada hedef kitle ile buluşan büyük boy afiş.
    El İlanı: Bir ürün ya da
    hizmeti duyurmak, tanıtmak amacıyla çok sayıda bastırılıp dağıtılan
    genellikle 1/2 ya da 1/4 A4 boyutundaki basılı materyal.

    Ambalaj: Bir ürünü dış etkilerden korumak,
    tanıtmak, ürünle ilgili imaj yaratmak ve kullanıcıyı bilgilendirmek
    amacıyla kağıt, karton, cam, plastik, teneke, kumaş, ahşap, strafor vb.
    malzemelerden yapılan ürün tamamlayıcısı.

    Prospektüs: Bir ilacın kullanımına ilişkin bilgileri içeren ve ilacın karton ambalajı içinde sunulan basılı materyal.
    Recto: Bir açık kitabın süreli
    yayın ya da benzerlerinin sağ taraf sayfası. Sayfa 1, sürekli olarak
    recto üzerindedir ve rectolar sürekli tek sayfa sayısını taşır.

    Verso: Bir kitabın sol taraftaki sayfası.

    Diapozitif: Saydam, slayt. Görüntünün film
    üzerinde net olarak göründüğü bir fotoğraf türü olup, matbaacılıkta
    görüntü kalitesi açısından tercih edilen orijinaldir.

    Opak:Işık geçirmeyen ve saydam olmayan, ışığı yansıtan. Fotoğrafçılıkta karta basılmış fotoğraflar opak olarak adlandırılır.

    Animasyon: Hareketsiz resimleri canlandırma, çizgi fim tekniği.

    Cilt payı: Basılı alanla, sayfanın ciltlenecek kenarı arasındaki iç marj.

    Donuk sayfa: Sayfa düzeninde tek düze görünen, hareketsiz sayfa. Örneğin; roman, hikaye sayfaları.

    Doyma: Bir renk şiddetinin ölçüsü. Örneğin pembe kırmızıdan, gökyüzü mavisi lacivertten daha az doymuştur.

    İsim Plakası:Yayının başlığının konulduğu
    grafiksel özelliklerle desteklenen bölge (isim plakası genellikle bir
    arka plan, yatay çizgiler, bir alt başlık ve bir açıklama satırı
    içerir. Yönetici listesiyle (künye) karıştırılmamalıdır.)
    Künye: Bir yayının adı, adresi, sahibi, yöneticisi, telefonu, e-mail v.b bilgileri içeren bölüm.

    Piktogram: Nesnelerin stilize edilmiş
    siluetlerindendir. Kolay algılanır, çabuk öğrenilirler. Mektup, telefon
    işareti, sigara içilmez v.b işaretler.

    Düz Anlam: Bir sözcük işaret ya da imgenin doğrudan anlamıdır. Örneğin sarı renk dolgulu bir daire, sarı renkli bir dairedir.
    Yan Anlam: Anlamın ikinci
    aşamasıdır. Yan anlam ancak düz anlamın bulunduğu bir yerde değer
    kazanır, etkili olur ya da önerilir. Örneğin, sarı renk dolgulu bir
    daire görünümü bir güneş olarak algılanabilir.

    Görsel Malzeme: Basılacak her türlü malzeme görsel malzeme olarak adlandırılır. Örnek olarak fotoğraf, slayt, resim ve yazı verilebilir.
    Simetri: 1- Tasarımda iyi
    orantılanmış ve dengelenmiş parçaların oluşturduğu genel yapı 2- Hayali
    bir çizgi ya da düzlemde ayrılmış iki yönlü biçim benzerliği. Örnek
    insan vücudu, dergi ve kitap sayfaları.

    Asimetri: Tasarımda, simetrinin tersine
    orantısızlığa dayalı parçalardan oluşan yapı. Modernist akımlar
    asimetriyi birbirine benzemeyen ya da eşdeğer olmayan görsel unsurlar
    arasında dinamik bir denge ya da düzen sağlayan bir kavram olarak ele
    alıp kullanmışlardır. Asimetrik denge, birbirine benzemeyen ya da
    eşdeğer olmayan görsel unsurlar arasında dinamik bir denge ya da düzen
    sağlayan bir kavram olarak ele alınmaktadır. Asimetride büyük yazı
    küçük yazıyı, büyük görsel öğe küçük görsel öğeyi ezer ancak sayfada
    yinede bütünlük hakimdir.

    Sızma: Tasarımda basılı alanın bir kısmının örneğin fotoğrafın sayfanın dışına taşması

    Silme: Baskı tasaramında görsel malzemenin sayfa kenarlarında hiç boşluk kalmayacak şekilde sayfanın tamamına yerleştirilmesi.

    Siluet: Arka plandan soyutlanmış bir görüntü veya bir fotoğrafta bir anahtar öğeyi soyutlama amacıyla arka planın kaldırılması.
    Görsel Hiyeraşi: Tasarım
    içinde vurgulanmak istenen mesaja göre görsel unsurların ölçümlenmesi
    anlamına gelir. Kimi tasarımlarda fotoğraf öne çıkarken, kimisinde de
    tipografik unsurlar, kimisinde renk, hatta bazılarında tasarım
    yüzeyindeki beyaz boşluköne çıkabilir.

    Forma:
    Kağıt tabakaları genellikle 4,8.16 ya da 32 sayfadan oluşan birimlere
    bölünmektedir. Bu birimlere forma denir. Kitap, dergi gibi çok sayfalı
    basılı materyallerin planlanması forma üzerinden yapılır.

    Reklam: Bir ürün ya da hizmetin basın ve
    yayın araçlarına para karşılığında tanıtılarak kamuoyuna iletilmesine
    yönelik faaliyetlerin tümü.
    Reklam Ajansı: Bir ürün ya da
    hizmetin tanıtım faaliyetlerini yürütebilecek bilgi ve yeteneğe sahip
    uzmanların oluşturduğu topluluk.

    Ajans: Bünyesinde ajans yöneticisi,
    müşteri temsilcisi, sanat yönetmeni, pazar araştırmacısı, metin yazarı,
    medya sorumlusu, trafik sorumlusu, üretim sorumlusu, tasarımcı,
    illüstratör, fotoğrafçı, dizgi operatörü, endüstri tasarımcısı,
    personel sorumlusu gibi elemanları barındıran; bir ürün ya da hizmeti
    tanıtmak, duyurmak, sattırmak için reklam, pazarlama ve tanıtım
    faaliyetleri yürüten işletme.

    Vinyet: Dizgi ve sayfa düzenleme işlerinde
    zemin ve aralarda, köşelerde kullanılan ve sistematik parçalar halinde
    imal edilen süsler, figürler, çiçekler vb. Günümüzde vinyetler
    bilgisayar ortamında clipart dosyalarında hazır olarak bulunmaktadır.
    -------------------------------------------


    [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]


    _________________
    [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]

      Forum Saati C.tesi Tem. 21, 2018 7:45 am